Trött, eller bara trött?

"Det är skillnad på att leva och att leva."

Jag har just avslutat en bok som visade sig vara väldigt betydelsefull för mig. Boken heter "Mitt liv som trött" och den beskriver nästan på pricken det jag har upplevt under de senaste åren, även om författaren och jag på papperet har haft olika sjukdomar. Hon sätter ord på det jag själv har upplevt men inte kunnat uttrycka och får mig att minnas och även inse hur vissa saker hänger ihop.

"Jag förstår också att det ger fel signaler när jag säger att jag inte kan tänka logiskt, hänga med i olika diskussioner eller att jag blir trött av prat. När jag en kväll i goda vänners lag pratar, lyssnar och är väldigt aktiv. Men förklaringen är den att huvudet är med just då. Jag är precis då på det klara med vad det rör sig om i diskussionen. Men slappnar jag av det minsta, så tappar jag tråden direkt. Sedan kan jag sällan återta eller minnas vad det rörde sig om efteråt. Allt, hela min vardag, all min tid handlar om att välja. Jag vill naturligtvis vara med på allt men tillsvidare behöver jag välja ut någon sak varje vecka."

Men något som vi har gemensamt, och som är oerhört viktigt att poängtera, är vänner som inte gett upp om oss trots x antal inställda eller aldrig inbokade fester, fikaträffar, myskvällar osv. Det omöjliga i att leva det sociala liv jag skulle önska ligger endast i min egen trötthet och har absolut ingenting att göra med ovilja, närheten i vänskapen eller vännerna i sig och det vill jag att de ska veta om!

"Efter en kväll hemifrån bland andra människor känner jag mig bakfull i tre dagar, vilket är omöjligt eftersom jag oftast bara hinner få i mig ett glas vin, innan jag måste avbryta."

Det är en viktig bok som jag tror kan skänka stor förståelse och en del aha-upplevelser åt både "trötta" och deras anhöriga och vänner. Jag har själv brottats med oförståelse inför min trötthet och det finns åtminstone en person i min omedelbara närhet som jag med glädje ska tipsa om denna bok. Kanske kan den bidra till en ökad förståelse som jag inte själv har kunnat ge.
"Vaddå trött? Det är väl ingen sjukdom! Vi är väl alla trötta då och då!"

Förlaget beskriver boken så här: "Boken beskriver nära och personligt hur vardagen påverkas av att leva med kronisk trötthet. Detta är en resa mellan hopp och förtvivlan, trötthet och livsglädje." Läs den!





(samtliga kursiverade stycken är direktcitat ur boken)

Postat av: Misen

Verkligen bra beskrivet. Den ska jag hålla utkik efter. Ja, sätt den i händerna på näraperson X. Ibland behöver de få höra utifrån hur det är. Stor kram!

2009-09-17, 21:36:21 - URL: http://homeostas.blogg.se/
Postat av: Maud Hultberg Mehnert

Jag vill bara ge dig stöd genom min kommentar.Har en nära vän som varit sjuk i samma sjukdom som du.Det började för ca 4 år sedan.I dag har hon en heltidstjänst igen men behöver ständigt bli påmind om att lyssna på sin kropp och kanske inte vara så ambitiös som tidigare.Genom stöd, uppmuntran och framför allt att bli bekräftad i sin sjukdom kan ge energi och kraft att gå vidare. Må kraften vara med dig. Trevlig helg önskar Maud.

2009-10-28, 19:55:33 - URL: http:// mackan-anamcara.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!