You are beautiful!

Jag vet inte om det bara är jag som är extra receptiv eller om bantningshysterin är värre än någonsin just nu. Allt tycks kretsa kring de bästa dieterna, de smalaste kändisarna (och hur de blev så smala).

Jag har utvecklat en allergi mot reklaminslag från Viktväktarna och liknande, inte för att jag skulle må dåligt av att gå ner några kilon, men för att man tycks ha glömt bort det normala. Att äta sunt och lagom av allt och röra på sig räcker ju egentligen ganska långt. Jag säger inte att det är något fel med Viktväktarna, för visst finns det många människor som har nytta av olika metoder för viktnedgång, men jag får mest bara ångest. Hur klarade sig människan innan Viktväktarna, Atkins och GI-metoden fanns?

I mitt jobb som lärare ser jag så många unga tjejer som oroar sig för sin vikt. Det skrämmer mig att det kryper allt längre ner i åldrarna. Vad är det för värld vi lever i när en åttaåring inte vill äta mackor med smör på för att "man blir tjock av det"!?

Oavsett om du är stor eller liten, gammal eller ung, du är vacker för att du är du! Tänk om vi kunde lära oss själva, varandra och alla barn - egna och andras - att de är fina som de är?

Och mest av allt önskar jag att jag kunde lära mig själv. Lära mig att jag duger som jag är, att några extrakilon inte spelar någon roll så länge jag är frisk. Att utseende inte är allt. Att jag duger för att jag är jag. Varför är det så enkelt att säga (och ärligt mena det!) till andra och så svårt att intala sig själv?



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!