Fototriss - Alla lika, alla olika

Det ligger nära till hands att tänka politiskt när det gäller likheter och olikheter men jag har valt att använda mig av något som ligger betydligt närmare min vardag. Jag jobbar i förskolan och där förs dagligen diskussioner om vad som är tjej- respektive killfärger. Redan treåringarna har väldigt bestämda åsikter om vad som är vad, på ett sätt som ibland nästan är skrämmande. Jag som är intresserad av genusfrågor märker hur oerhört tydligt färger och mönster är könskodade redan på ett så tidigt stadium. Vi pedagoger brukar försöka vända frågorna tillbaka till barnen: "Blir jag en kille bara för att jag har blå tröja?" och svaret blir oftast ett självklart "Nej!", men ändå är blått, liksom grönt och svart, väldigt starkt förknippat med pojkar, på samma sätt som rosa och lila hör till flickornas värld. Regnbågens färger har delats upp och man går miste om mångfalden.

Så hur kan man få fram budskapet att färg inte är något annat än just färg? Att kläder i en speciell färg inte nödvändigtvis ger personen som bär dem specifika egenskaper? Att tillgång till alla regnbågens färger borde vara en rättighet för alla barn och inte förutbestämt efter vilka kromosomer man bär på?

Jag valde ett ganska enkelt sätt, att helt enkelt fotografera färger i svartvitt. Är det någon som fortfarande kan peka ut "killfärgerna"?



        
(bilderna är som vanligt klickbara)


Och till sist en bonusbild, på någon som garanterat inte bryr sig om färger
men är desto mer intresserad av att vara med då matte fotograferar...



Se fler bilder på temat genom att klicka på bannern:

Postat av: Carina@PocoLoco Creativo

Härligt!

2010-10-06, 03:22:03 - URL: http://www.pocolococreativo.blogspot.com
Postat av: Yvonne

Tjusigt! I svart-vitt finns inga tjej- och killfärger, så rätt du har.

Katten ser ut som en förklädd filosof :)



Om du, liksom jag, redan längtar efter FotoTriss, så har jag längst upp till höger på min blogg lagt in Mister Linky jag också, men för RIMMADE NYHETER. Vill du va’ me’?

Kika in hos mig och kolla vad RIMMADE NYHETER handlar om …



Trevlig helg till dig från mig!



/ Yvonne

2010-10-08, 13:19:18 - URL: http://modochlust.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!