Puuuh

Har haft en riktig paniknatt och -morgon. Jag upptäckte igår kväll, i det finstilta i resevillkoren, att mitt pass måste vara giltigt minst sex månader efter hemresedatum, vilket mitt inte är (dock har jag några månader tillgodo). Och en koll på Polisens hemsida talade om att det skulle ta minst fem dagar att ordna ett nytt, såvida jag inte ville betala 1200 kr för ett provisoriskt som kanske inte ens skulle accepteras.

Panik var ordet! Hängde på telefonlåset hos Apollo imorse för att få ett besked men blev hänvisad till Turkiska ambassaden, där de inte kunde svara (!). Fick sätta mig och leta telefonnummer till någon som kunde tänkas veta och sen var cirkusen igång. Person nummer ett hänvisade mig till person nummer två som hänvisade mig igen osv osv. Har pratat med resebolag, Polisen, Luftfartsverket, Turkiska ambassaden, Turkiska turistbyrån, för att bara nämna några... Först vid samtal nummer sju, som gick till passpolisen på Arlanda (som jag fick numret till av personen på Luftfartsverket), fick jag napp. Sexmånadersregeln togs bort i somras och nu räcker det att passet är giltigt under vistelsetiden. Puuuuh, äntligen ett klart - och positivt - besked. Tack passpolisen! (För övrigt är numret 08-4015390, om nu någon skulle hamna i min situation.)

Nu kan jag koppla av och se fram emot den stundande semestern. Det ska bli så skönt med miljöombyte, att få sola, bada, yoga, läsa, skriva och bara vara!


image43
(Bilden är från vår Turkietresa sommaren 2006)
Postat av: Mingla

Får du betalt för att blogga? Jag gör ett arbete i skolan om just det så det vore roligt om du kunde svara på frågan :) Ha en trevlig helg.

2008-04-18, 09:56:27 - URL: http://heymingla.blogg.se
Postat av: vindensmelodi

Ja, usch och fy - Panikattacker är inte roliga, men man lär sig leva med dem till slut,,,(tror jag) ;-)

2008-04-23, 23:56:13 - URL: http://vindensmelodi.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!