Poesi i natten

Ni som känner mig vet att jag älskar poesi, både att skriva och att läsa. Jag har flera favoritdikter och favoritpoeter, en av dem är Peter Curman. Här kommer några favoriter:
[Läs också gärna hans senaste diktsamling "Trampa ord" som finns på hans hemsida (se länk ovan)!]




Trädet
"Att lära sig leva som ett träd!
Stå där med armarna rakt ut i luften
och med fötterna djupt i myllan
och veta
att inte ens den starkaste storm
förmår annat
än att slita några få gröna blad med sig
ur livets jublande krona!"



Skriv
"Vad som än händer: Skriv!
Om orden lämnar dig
som flyttfåglar på väg mot ett annat land
Skriv!
Skriv om orden som lämnar dig!
Om orden fattar eld
Skriv med det brinnande språket!
Om mörkret rusar in i din kropp
Skriv om ljuset som väntar därute!
Tiden är sekundsnabb
i gräset som växer om natten
Också detta ögonblick
bär på sina fjärilsvingar
historiens oändliga tyngd
och din egen
Skriv!"


Oro
"Jag kan inte skriva
Jag kan inte låta bli att skriva
All denna oro
som strömmar genom min kropp
måste jag
styra in i dessa ord
för att inte sprängas

Orden står här
fastspikade på papperet
korsfästa ordfästa
De dolda avsikterna
kryper som insekter ur dem

Återstår att fånga dem
undersöka dem in i minsta atom
Att till slut leva sitt liv
i språket
att sträcka ut sig i orden
gråta bokstäver
och älska fullt synligt
i språkets allmänna bädd"


© Peter Curman
(Hämtade ur "Medan livet ännu är. Dikter 1965-2003")

Postat av: Liselott

Läser, fastnar för dikterna...så vackra allihop. Den jag kanske mest gillar är den översta om trädet. Han fångar oron väldigt väl i sista dikten.



Jag gillar också att läsa och skriva poesi, det var dock ett tag sedan jag skrev.



Kram kram Liselott

2008-08-28, 17:59:54 - URL: http://measiwannabe.blogspot.com/
Postat av: Bagarberta

Men tack! Jag har letat TRÄDET i 25 år och inte lyckats hitta vem som skrivit dikten. Tack igen och tack internet.

2008-09-17, 20:19:28 - URL: http://blogg.passagen.se/sonbjo

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!