Mast eller pärlband?

"Tänk dig att du står på en surfingbräda. Du ska dra upp masten ur vattnet men repet är fäst alldeles nere vid brädan. Även om du aldrig surfat känner du att det här kräver rejält med kraft för att dra upp masten. Det är som att öppna en tung dörr där handtaget sitter på gångjärnssidan. Om nu masten vore ett pärlband istället skulle du enkelt kunna dra upp den ur vattnet "pärla för pärla". Den mjuka masten skulle alltid befinna sig nära brädan, vilket ger en mindre hävarm.

På samma sätt kan du tänka när det gäller ryggen. För den som har en rörlig rygg är det inte tungt att knyta skorna stående och rulla upp kota för kota. För den som däremot har en stel ländrygg uteblir "kota för kota" och man tvingas lyfta upp överkroppen som en stel pinne. Det här innebär en betydligt större hävarm vilket kräver mycket mer muskelkraft för att klara av."

(Yvonne Lin, Hälsa nr 2, februari 2008)   http://www.halsa.se/cldoc/10214.htm


Ovanstående är en klockren beskrivning av mina ryggproblem! Jag har en kotförskjutning i ländryggen vilket gör att jag blir väldigt stel i nedre delen av ryggen, en riktig mast alltså. Jag hoppas verkligen att yogan kan hjälpa mig att bli rörligare och därmed få mindre ont.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!