Livskris?

Livskris? Försenad 30-årskris?

Något fel är det och jag vet inte exakt vad.


Hela min tillvaro har ställts upp och ner, jag vet inte vad jag vill eller vad jag kan. Jag har en lång och omfattande utbildning men i nuläget vet jag inte ens om jag vill eller kan använda mig av den. Eller, använda är kanske fel ordval, jag kommer förhoppningsvis att ha nytta av den oavsett vad jag bestämmer mig för att göra i framtiden, men jag vet inte om jag vill arbeta som lärare, vilket jag är utbildad till.


En snabb överslagsräkning visar att jag har exakt 222 (!) högskole- och universitetspoäng och man kan tycka att jag under all denna studietid borde ha förstått att jag vandrade på fel väg. Men kan utbildning någonsin vara fel?


Många frågor som ni märker, desto färre svar. Jag önskar så hett att jag kunde peka ut något och säga: "Det där är vad jag vill göra med mitt liv!" men jag viftar än så länge i blindo. Många sömnlösa nätter, ångestfyllda dagar och hundratals timmar av grubblerier har än så länge inte givit mig någon vägledning. Jag saknar inte tid, tvärtom, men jag saknar ett mål att sträva mot. Jag är och förblir tom på idéer, tom på önskningar och mål (förutom det mest grundläggande som att må bra, leva ett rikt och aktivt liv osv).


Jag har alltid identifierat mig med mina prestationer, med min duktighet, först som student och därefter i yrkesrollen men det finns en stor fara med det och det är den jag upplever just nu. I takt med att duktigheten falnar blir även självkänslan bränd i kanterna. Vad ska jag nu identifiera mig med. Vem är jag - egentligen?

Postat av: Liselott

Duktighetskomplex är absolut något som inte är bra. Vi höjer ribban och sedan bränner vi ut oss totalt. Fullkomligt idiotiskt eller hur.

Du är den du är, du är duktig och när du kommer på vad du verkligen vill göra faller bitarna på plats.

Och kriser - det har vi alla. Behöver nödvändigtvis inte vara en försenad trettioårskris - den kan ju vara en alltför tidigt fyrtioårskris ;)) (skoja bara!)

Stor kram Liselott

2008-03-19, 15:49:43 - URL: http://measiwannabe.blogspot.com/
Postat av: Maria

Vem är du? Du är en supergo tjej som jag gillar som fan. Det är vem du är. Jag struntar ju helt i vad du gör jag tycker om dig för den du är, hoppas du vet det! Kram!

2008-03-25, 13:22:23 -

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!