Hajar ni?

Jag hamnade i en intressant diskussion om fiskar idag. Jag hade lax i min matlåda på jobbet och en nyfiken fyraåring undrade vad jag hade för mat. När jag svarade lax sa han direkt: "Åh vad gott!"
Aningen förvånad konstaterade jag att "du gillar visst fisk?" Men icke, han tyckte inte om fisk. När jag lite konfunderat försökte reda ut begreppen fick jag förklarat för mig att han inte gillade fiskar som fanns i vatten, vilket inte gjorde mig mindre förvirrad. *s*
   Det hela mynnade ut i en lång och invecklad diskussion om fiskar som bor i vatten  ("där hajarna finns") och den andra sortens fiskar, som inte bor i vatten och var de i så fall bor. Den sistnämnda gåtan fick jag aldrig något svar på.

Till saken hör också att vi arbetar med det övergripande temat "Vatten" den här terminen och vi var på studiebesök i zoo-affären förra veckan och tittade på just en "haj" (vilket i själva verket var något slags gädda). Det är väldigt roligt och intressant att följa barnens funderingar och vi märker att de verkligen ger sig in i temat och har det med sig i alla situationer.

DVD Film: Hajar som hajar
(LOVEFiLM)

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!